top of page
  • עו"ד אילן ורדניקוב

קריסת מגדל החובות של שאול אלוביץ' וההשלכות הקשות על בזק ועל הציבור

עודכן: 26 בדצמ׳ 2019


שאול אלוביץ' לא יכול להחזיר את החובות העצומים לבנקים והוא מאבד את השליטה בבזק. מדובר בחובות בסך של למעלה ממיליארד שקלים לבנקים, כאשר החובות הללו לא נפרעים כסדרם עוד משנת 2015. זוהי קריסה מהדהדת של מגדל החובות שאלוביץ' בנה בשנת 2010, במטרה להשתלט על בזק הציבורית.

מדהים שזו התוצאה הסופית עבור אלוביץ' אפילו שבמשך שנים, התוכנית המקורית שלו להחזר החובות עבדה מבלי שיעצרו אותו: הוא הצליח לחלוב מיליארדי שקלים מבזק, במגוון שיטות לא חוקיות, עליהן התרעתי בזמן אמת באמצעות הגשת תביעות נגזרות לבתי המשפט. התביעות הוגשו כדי להגן על בזק והציבור המושקע בה, אותו ציבור רחב ומפוזר שמחזיק במרבית המניות של בזק (למעלה מ-70%).

למשל, כשבזק נטלה חובות חריגים במיליארדי שקלים עבור האינטרס האישי של שאול אלוביץ ובאישורו (יחד עם מקורביו בדירקטוריון).

תביעה נגזרת נוספת הגשתי כבר בחודש מרץ 2015, כשבזק נאלצה לשלם יותר ממיליארד שקלים עבור המניות של אלוביץ' בחברת YES הכושלת - מניות שאינן שוות אפילו שקל אחד. למעלה משנתיים לאחר הגשת התביעה הנגזרת, הרשות לניירות ערך הצדיקה את התביעה, והחלה בחקירה פלילית כנגד אלוביץ' ודירקטוריון בזק בגין עסקת רכישת YES. עסקה שהטיבה באופן אישי ולא חוקי עם אלוביץ' על חשבונם של בזק והציבור.

בכל זאת, לזכותו של שאול אלוביץ' יאמר שהוא החזיר לבנקים וליתר הנושים לאורך השנים מיליארדי שקלים בריביות ובתשלומי קרן של חובות. אך, התוצאה הסופית היא שאלוביץ' עדיין חייב הון עתק, למרות כל הפעולות הבלתי חוקיות שלו בבזק. תוצאה זו מוכיחה באותות ובמופתים את הטענה שלי בביהמ"ש הכלכלי לפני 5 שנים - המינוף העצום שנטל אלוביץ' מחייב אותו לפגוע בבזק כדי להציל את עצמו, אין לו שום סיכוי אחר לשרת את החובות האישיים שלו.

בתקופת השליטה של אלוביץ' בבזק, הדירקטוריון בראשותו אישר נטילת הלוואות בסך עצום של יותר מ-10 מיליארדי שקלים. בזק שילמה הוצאות מימון מצטברות בסך אדיר של יותר ממיליארד שקלים בגין הלוואות שלא היה לבזק צורך בהן.

בזק נטלה את ההלוואות החריגות כדי שבעל השליטה יוכל לקבל דיבידנדים מופרזים ובכך לפרוע את חובותיו האישיים. בעלי המניות מקרב הציבור, הפכו בעל כורחם לשותפים בחובות העתק שהעמיס שאול אלוביץ' על בזק, והכל על מנת לחלץ את עצמו ולשרוד כבעל שליטה!

אילו בזק לא הייתה נוטלת את ההלוואות, שאול אלוביץ' היה מאבד את השליטה בה כבר לפני שנים! ולא יכול היה להמשיך במעשי המרמה המיוחסים לו כעת ע"י הרשות לניירות ערך. דירקטוריון בזק כשל באופן מחפיר, ואיפשר לשאול אלוביץ' לעשות ככל העולה על רוחו בבזק, באופן שפגע בבזק ובציבור שמחזיק את רוב מניותיה.

כיום לפי הדוח הכספי האחרון, בזק חייבת סך של כ-12 מיליארדי שקלים לנושיה. כמה בזק הייתה חייבת בטרם שאול אלוביץ' השתלט עליה באמצעות מינוף עצום? כ-3.7 מיליארד שקלים. כלומר, בהנהגתו של אלוביץ', החוב הפיננסי של בזק זינק בלמעלה מ-8 מיליארד ש"ח! הוצאות המימון השנתיות של בזק זינקו כמעט פי 4, מ-109 מיליון ש"ח לכ-417 מיליון ש"ח.

לכן, לא מפתיע שמשקיעים גדולים מהציבור מנסים כעת להדיח את אלוביץ' ומקורביו החשודים בעבירות פליליות חמורות, מכהונתם בדירקטוריון בזק. לדעתי, התהליך של הוצאת שאול אלוביץ' מהשליטה בבזק מתרחש באיחור משמעותי של שנים, ועדיף לציבור ולבזק שהיה מתבצע קודם לכן!

מגדל החובות הרעוע של אלוביץ' קורס, מטבע הדברים, יש נפגעים רבים מהקריסה הזו, ובאופן טבעי מתעוררות שאלות רבות כגון:

כיצד הגענו למצב הזה? מי באמת הרוויח ממנו?

מי כשלו בתפקידם כשומרי סף של הציבור?

וכיצד ניתן למנוע בעתיד הישנות של מקרים דומים?

לדעתי מוטב היה שהבנקים לא היו מאפשרים מראש לאלוביץ' לבנות את מגדל החובות הרעוע הנ"ל: 5.5 מיליארד שקלים קרן החובות שנטל כדי להשתלט על בזק. יחד עם הריביות שהיה עליו להחזיר, הרי שאלוביץ' מראש נטל מינוף עצום שגדול על יכולת ההחזר שלו. וחייב אותו לחלוב ולפגוע בבזק בכל הזדמנות אפשרית.

ראינו שלמרות שהתוכנית הלא חוקית של אלוביץ' עבדה במשך שנים, מבלי שיעצרו אותו הדירקטורים בבזק, היועצים המשפטיים, רשות ניירות ערך ובתי המשפט, עדיין הוא כשל בגדול במשימת החזר החובות לבנקים.

מן הראוי, שועדת החקירה שהקימה הכנסת, לבחינת האשראי העצום שניתן ע"י הבנקים למספר אנשי עסקים פושטי רגל כדי שישתלטו על חברות ציבוריות, תחקור היטב את מקרה אלוביץ' והשתלטותו על בזק. במיוחד לאור הנזקים הכבדים שהוא גרם לבזק ולמשקיעים בה מקרב הציבור.

**גרסה מקוצרת של מאמר זה, התפרסמה במקור בעיתון TheMarker


26 צפיות0 תגובות
bottom of page